ЖИТТЯ

У TikTok поширюють російську пропаганду: ви могли стати жертвою та навіть не помітити цього

З початком повномасштабного вторгнення TikTok став осередком пропаганди та дезінформації. Як вберегтись від маніпуляцій?

TikTok – це застосунок для перегляду розважальних відео у короткій формі. Там можна побачити приколи з тваринками, дивакуваті рецепти або ж почути поради з макіяжу. У нових реаліях тепер додаток виконує ще одну функцію – інформаційну. За останнім дослідженням про медіаспоживання від ОПОРИ, яке проводили з 6 травня до 4 червня 2024 року, 26,8% опитаних читають новини у TikTok. Про те, як російська пропаганда використовує соціальну мережу, про конкретні приклади дезінформації та як вберегтися від фейків, розповідає Інформатор.

Більшість новин з TikTok – це вірусні відео з маніпуляціями та пропагандою, які створили звичайні люди, без дотримання справжньої журналістської етики. Війна Росії проти України стала однією з найпопулярніших тем, що обговорювались з листопада 2023 року по лютий 2024 року. Такого висновку дійшли у дослідженні українського сегменту TikTok у “Детектор медіа”. У рамках дослідження контенту, спрямованого на українську аудиторію, проаналізували майже 10 тисяч постів і понад 35 тисяч коментарів на 555 виявлених акаунтах.

Із проаналізованих 104 акаунтів більшість авторів (47%) використовувала тему повномасштабного вторгнення для поширення тез із критикою української влади або загострення соціальних наслідків після закінчення війни. Та все ж є частка (18%) позитивного контенту, який виступає за збереження української культурної ідентичності, хоч і висловлює скептицизм щодо мотивів та ефективності іноземної підтримки.

Найпопулярніші дописи, що містять проросійські та антиукраїнські повідомлення, – це “каруселі” фотографій, а не відео. Такий підхід допомагає зберегти анонімність авторів. Поширені твердження зазвичай включають звинувачення влади у корупції, критику президента Зеленського та дискредитують кампанію з мобілізації.

Однак російські інформаційні кампанії просувають і через розважальні ролики. Наприклад, за допомогою фрагментів із російських телешоу, серіалів і фільмів, які можуть мати пропагандистські наративи.

Пропаганда створює сильні емоції, бо коли люди відчувають страх або радість, ними легше керувати і впливати на їхні рішення. CAT-UA проаналізувала новини та емоції українських соцмереж у контексті війни за тиждень 3-9 серпня цього року. На графіку бачимо, що радість та гнів приблизно однакові за відсотками. Більшість позитивних емоцій через наступ на Курщині. Для проросійської аудиторії ця новина теж топова, але, звісно, з протилежними акцентами. Дивним чином українські удари для росіян майже завжди влучають у жінок, дітей та людей похилого віку, а руйнування церкви – це “немає нічого святого”.

Отже, дослідження показують, що багато людей дивляться новини в TikTok, особливо молодь. Найбільше переглядів мають теми про конфлікти, політику та несправедливість. Великий відсоток контенту – це пропаганда, яка маніпулює емоціями, що роблять відео популярними, та сприяє поширенню фейків. Це добре видно на прикладах вірусних коротких відео в TikTok.

У липні цього року активно просувався тренд, де люди викладали відео із закликом до громадян виїжджати за кордон з України через “нестерпність” життя. У Центрі протидії дезінформації заявили, що це російська ІПСО (психологічна операція). “Варто зауважити, що у всіх “незручностях” звинувачують українську владу, а не рф, яка веде терористичну війну проти нашої держави і знищує енергетику”, – написали в ЦПД.

На скриншотах, які опублікував ЦПД, автори відео шкодують, що не виїхали з України у 2022 році:

  • “Ти живеш в Україні. Світла немає по 18-20 годин на добу, спека – до +45. Ти вже в такому ах*ре від того, що відбувається в країні, що просто спокійно їсиш ту кукурудзу, але кукуха вже поїхала давно”, – пише одна з користувачок TikTok.
  • В іншому акаунті авторка, навпаки, розігрувала ситуацію у вигляді діалогу з Україною: “Ти ж казала, що ніколи не покинеш мене, – каже Україна, а дівчина відповідає: Пробач тут більше неможливо знаходитися. Я не хочу виживати, я хочу жити”.

Інший приклад – це нещодавно викритий завдяки “Детектор медіа” фейк про виплати українським дітям у розмірі 15 тисяч гривень. У соцмережі поширюють відео, у якому йдеться про прийняття нового закону №4995 про статус “дитина війни”. Згідно з ним, із 1 вересня 2024 року діти начебто щомісячно отримуватимуть по 15 тисяч гривень протягом трьох років. Як доказ, автор відео показує скриншоти з порталу “Дія”.

Насправді, закон №4995, про який ідеться у відео, ухвалили ще у 2017 році, і він стосується забезпечення житлом сімей загиблих воїнів АТО, а не присвоєння статусу “дитина війни”. Крім того, в “Дії” справді можна отримати статус “дитина війни”, однак йдеться лише про осіб, які є громадянами України та яким на час закінчення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 років. Фейк направлений на розчарування батьків українською владою.

Також останнім часом з’явилась велика кількість акаунтів начебто українських військових у TikTok. Ці акаунти дослідили фактчекери проєкту “Брехунець”. У цих профілях багато відео з фронту. Вони збирають сотні й тисячі коментарів, вподобань та поширень. Завдяки цьому просуваються далі до ще більшої кількості користувачів. Автори таких відео маніпулюють глядачами, щоб ті через жаль поширювали фейки далі. Також це можуть бути шахраї, які збирають “на ЗСУ”.

Наприклад, профіль начебто військового, який розповідає про життя на фронті. Однак у відео можна побачити маніпуляцію та пропаганду. В одному з відео він вихваляє сухпайок росіян, в іншому – показує техніку, яка ніколи не дістанеться до передової. “Прощається” з глядачами, бо на фронті він не виживе, а потім повідомляє, що “орки виводять війська з Бахмута та Соледару”. Далі – знову все погано. У жарт називає українських військових “фріцами” та публікує відео із “сектантськими зборами”.

Деякі такі фейкові профілі спрямовані на виманювання грошей у довірливих користувачів. Акаунт публікує відео з військовими та тисне на жалість – “ви прогорнете це відео…”. Прочитавши ці слова, більшість все ж подивиться до кінця, лайкне, прокоментує і, можливо, закине гроші на банку.

У квітні 2024 року Центр протидії дезінформації (ЦПД) повідомив, що розпочав офіційну співпрацю з адміністрацією TikTok задля протидії розвитку російської пропаганди в їхній соцмережі. Згодом стало відомо, що зі списку з 83 фейкових каналів TikTok заблокував лише перші 24 облікові записи. Вони належали низці проросійських пропагандистів, антивакцинаторів, маніпуляторів і розповсюджувачів фейків, деякі з них налічували кількасот тисяч підписників.

Тож не варто надіятися лише на фільтри соціальної мережі. Користувачам потрібно самостійно ретельно формувати й переглядати свою стрічку підписок, а не дотримуватися рекомендацій платформи.

Фактчекери проєкту “Брехунець” підготували поради, як розпізнати фейковий акаунт:

  • Запитайте себе, чи викликає у вас відео емоцію жалю чи почуття провини. Якщо так, то перейдіть у профіль та подивіться чи інші відео теж подібного характеру.
  • Прогляньте, чи є на відео одна й та ж дійова особа. Зазвичай у “живих” акаунтах є персона.
  • Відзначте, чи не маніпулюють через емоції вашими діями щодо вподобань, коментарів та поширення.
  • Подивіться, чи прив’язаний до профілю Instagram, чи будь-яка інша соцмережа, на яку можна перейти. Якщо так, перейдіть на неї та подивіться чи є там активність в акаунтах. Якщо прив’язки чи активності нема, це повинно викликати у вас підозру до власника акаунта та контенту, який публікують.
  • Якщо ви розпізнали фейковий акаунт, обов’язково потрібно поскаржитись на нього. Для цього зайдіть на профіль бота, натисніть три крапки у верхньому правому кутку та оберіть пункт “поскаржитись”.

Нагадаємо, що у застосунку “Дія” відтепер можна одружитися онлайн. Деталі – тут.

Підготувала Дарія Сухотенко

Фото: Центр протидії дезінформації, Брехунець, CAT-UA

Підтримайте Інформатор на Patreon та отримуйте значно більше ексклюзивного контенту. Оперативно читати наші новини ви зможете, якщо підпишитесь на канали в Telegram або Viber.

Нагору