Аліна Лялька – викладачка математики Переяславського коледжу, репетиторка та блогерка. Про свою роботу розповіла в інтерв’ю Інформатору.
Аліна Лялька у 21 рік уже має чотирирічний досвід викладання математики. Почалось все на першому курсі університету, коли дівчина спробувала себе в репетиторстві. Рік тому водночас із навчанням стала викладачкою математики у Переяславському професійному коледжі (колишній ЦПТО). Також вона активно веде соцмережі, публікує контент про життя та освіту. Відео у TikTok про “стереотипну” вчительку набрало понад 2 мільйони переглядів. Про відмінності між репетиторством та роботою у державному закладі, інтерактивність та власний блог розповіла у інтерв’ю Інформатору.
Аліна Лялька народилась у Переяславі, тут навчалась та зараз працює. У дев’ятому класі задумалась про майбутню професію – обирала між лікарем, журналістом, психологом. Під час підготовки до ЗНО все кардинально змінилось – Аліну зацікавила математика.
– До 9 класу я знала математику на рівні 8 балів і мене це влаштовувало. Коли почала розбиратись глибше, вона все ж зацікавила. Тож одним із варіантів на вступ був саме цей напрямок, куди я й пройшла. З 2020 року навчалась в Університеті Григорія Сковороди в Переяславі на викладача математики. Також вирішила зробити собі підстраховку – паралельно вступила на заочну форму навчання у Міжрегіональну академію управління персоналом на спеціальність “Публічне управління та адміністрування”. У грудні отримаю другий диплом бакалавра.
“ВІДРАЗУ ВИЗНАЧИЛАСЬ, ЩО НЕ ХОЧУ ПОКАЗУВАТИ МАТЕМАТИКУ НУДНОЮ”
З першого курсу університету тоді 17-річна Аліна Лялька спробувала репетиторство. На це її надихнули пари з методики викладання та психології. Першою ученицею юної репетиторки була донька далеких знайомих, якій потрібно було пояснити матеріал із математики. Після цього її рекомендували іншим – набралась клієнтська база.
– Я одразу для себе відзначила, що не хочу показувати математику нудною. Цей предмет цікавий для мене, хочу, щоб і інші його так сприйняли. Переглядала безліч інтерактивних ресурсів, через які можна вивчати математику у ігровому форматі. Це різні математичні ребуси, головоломки і таке інше. Згодом я наштовхнулась на сайт з логікою, який мені відразу припав до серця. Так вирішила пов’язати її зі своїми уроками. Мабуть, це і повпливало на те, що мене рекомендували знайомим.
У репетиторській діяльності дівчина нерідко викладає математику дітям, які живуть за кордоном.
– Якщо порівнювати українську програму та інших країн, то в нас вона чудова. Багато матеріалу, який треба і можна подавати цікаво. Вивчивши його, учні мають ставати ледь не професорами педзакладів. Але через те, що у вчителів немає ресурсу для цього, бувають моменти, що учні мають великі прогалини у навчанні. Інколи не вистачає часу, щоб пояснити усе прописане у програмі. У європейських країнах та США програма простіша та менш насичена.
Пам’ятаю, як працювала з ученицею із Америки. Ми проводили уроки о 22:00, бо в них у цей час був ранок. Мені було доволі важко, у такий пізній час мозок працює гірше. Дві години до початку заняття я готувалась – важливо поєднати їхню програму та мої доповнення. Марійка, моя учениця, в результаті стала найкращою з математики у своєму класі. Її батько написав мені велике повідомлення із подякою. Ще одне з важливих досягнень те, що після моїх уроків інша дівчина вступила до коледжу у Британії на бюджетну форму навчання. Вона успішно склала екзамени з математики та англійської мови, – розповіла викладачка.
У 2021 році Аліна кілька місяців викладала у переяславській приватній школі, та згодом посилився COVID і її роботу призупинили. Влітку 2023-го вона співпрацювала із онлайн-школою, де познайомилась з напрямком амаматика. Це – комплексна програма навчання молодших школярів математики, логіки, основ програмування та фінансової грамотності.
“ЗАРАЗ ВЖЕ ВСІ у КОЛЕДЖІ ЗНАЮТЬ, ХТО ТАКА АЛІНА ІГОРІВНА”
Ще з другого курсу університету Аліні Ляльці постійно пропонували роботу. Одногрупники працювали у сільських школах, але вона не бачила себе там. У 2023 році їй зателефонували з Переяславського ЦПТО (зараз – Переяславський професійний коледж) та запропонували стати викладачкою математики.
– Я вирішила спробувати. Вважаю, що коледж – це саме те, що мені підходить. Також перевага в тому, що мої учні вже дорослі та свідомі. З ними легко знайти спільну мову. У них є мотивація вчитися, бо попереду вступ та пошук роботи. Математика знадобиться у будь-якій галузі, яку вони в подальшому для себе оберуть. Спочатку мені було незвично тут працювати – велика кількість паперової роботи. Зараз більшість дій роблю на автоматі.
Аліна Лялька – одна з наймолодших у викладацькому колективі та не значно старша від своїх учнів. Спершу хвилювалася, чи будуть сприймати її серйозно. Та все обійшлося:
– З колегами у мене гарні стосунки. З учнями все простіше, відразу знайшла підхід до кожного. Ті учні, в яких я не проводжу уроки, бувало плутали мене в коридорі з іншими ученицями, бо серед натовпу я не сильно виділяюсь. Колектив також потрошку звикав. Але зараз вже всі знають, хто така Аліна Ігорівна.
Викладачка вже рік пропрацювала у державному закладі, водночас займається репетиторством, тож відзначила основні відмінності між цим:
– Репетиторство приносить більший дохід, а у коледжі приємна атмосфера. На очних уроках я бачу, чи розуміють мене учні, як сприймають інформацію. А ось процес роботи легший на індивідуальних уроках – сидить один учень і весь урок я комунікую лише з ним. У коледжі потрібно розфокусовувати свою увагу на всіх: уважно спостерігаєш, що учні пишуть на дошці, пояснюєш матеріал, заповнюєш журнали та одночасно слідкуєш за дисципліною. Також суттєво відрізняються методи викладання. Репетитор закриває всі попередні прогалини, тобто те, що учень не довчив у минулих роках, а потім пояснює новий матеріал. На уроках у державних закладах треба вчити теми тут і зараз.
“Більшість УЧНІВ ХОЧе ЗНІМАТИСЯ У МОЇХ ВІДЕО”
На своїх уроках Аліна Лялька використовує інтерактиви – навчає математики через гру. На власному досвіді зрозуміла, що такий спосіб підходить для дітей будь-якого віку:
– У коледжі важко застосовувати інтерактиви – я працюю в класі, де є лише звичайна дошка та крейда. Умови для таких уроків поки що є лише в бібліотеці. Ми проводили тематичні заняття до Нового року, Хелловіну та до закінчення осені. Захищали на інтерактивних дошках проєкти. Але нещодавно мені подарували таку дошку особисто. Я постила про це у своєму блозі, а небайдужа до освіти людина запропонувала свою допомогу. Тепер мої учні зможуть різноманітно вивчати математику. Є багато варіантів вебквестів – тематичні завдання, загадки, ребуси та активні ігри.
Побачити, як Аліна викладає математику, можна у її акаунтах в Instagram та TikTok. У соціальних мережах вона публікує пости та відео зі своїми учнями, розповідає лайфхаки для викладачів та ділиться корисними матеріалами. TikTok-акаунт вже має понад 11 тисяч підписників та 600 тисяч вподобайок. У найпопулярніших відео, які набрали 2,1 та 1,8 мільйона переглядів, Аліна жартує, що є “стереотипною” вчителькою, та показує, як готується до представлення себе новому класу.
https://www.tiktok.com/@a.lialka/video/7410842733428133125?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7416671783895451141
– Я стала знімати відео ще тоді, коли почала викладати. До цього публікувала лише сторіз у Instagram, перегляди обмежувались моєю аудиторією. Фотографувала, як хтось працює біля дошки, або повністю показувала клас на уроці. Потім спробувала у TikTok – все почало набирати обертів. Керівництво та викладачі школи поставились до цього абсолютно позитивно. А учні і їхні батьки навіть пишуть мені повідомлення: “Коли ви вже знімете нашу групу?” або “Коли в кадр потрапить моя дитина?”. Тобто це тільки їх заохочує. Постійно чую позитивні відгуки від своїх учнів, майже всі прагнуть зніматися. Звісно, я обов’язково питаю дозволу перед зйомкою, бо поважаю особисті кордони кожного. Якщо хтось не хоче, то виходить з кадру, або ж знімаю так, щоб не було видно. Та насправді, 95 відсотків учнів бажають брати участь. Хочу далі просувати свій блог, але залишити на рівні того, що я вчителька. Моя основна мета – вести просвітницьку діяльність.
“БІЛЬША ЧАСТИНА МОГО ЖИТТЯ – ЦЕ РОБОТА”
Як молодший педагогічний спеціаліст Аліна Лялька отримує трішки більше 6 тисяч гривень зарплатні. Репетиторство та блог приносять їй більший дохід. Їй часто надсилають товари в обмін на рекламні послуги у Instagram та TikTok. У державному закладі працює на ентузіазмі.
– Коли вирішувала щодо роботи в коледжі, то задумувалась, чи не буде мене демотивувати заробітна плата. Бо насправді вона не відповідає кількості виконаної роботи. Потім зрозуміла, що благо моєї цілі важливіше, ніж гроші. Якось я викладала відео про свою заробітну плату, у коментарях писали, що у всій Україні вона однакова для тих, хто має стаж роботи менше 10 років.
Більша частина мого життя – це робота, робота і робота… Звісно, виділяю час на відпочинок та люблю подорожувати. Інколи зустрічаюсь із друзями, але пріоритет – робота та саморозвиток. Планую далі залишатись у цій професії. Не знаю, що буде через 5-10 років, але поки що мене все влаштовує. Мені пропонували бути класним керівником, але процес викладання подобається більше, тому зосереджую всі свої ресурси на цьому, – підсумувала Аліна.
Нагадаємо, що до Дня освітян про свій професійний та спортивний шлях Інформатору розповів новий директор Переяславської гімназії №3 Володимир Бражник. Інтерв’ю – тут.
Дарія Сухотенко
Фото: Віталій Усик та надані Аліною Лялькою
Підтримайте Інформатор на Patreon та отримуйте значно більше ексклюзивного контенту. Оперативно читати наші новини ви зможете, якщо підпишитесь на канали в Telegram або Viber.