ЖИТТЯ

У Переяславі підприємці Олександр Петруня, Надія Різник та Валентина Леонова розповіли про бізнес в умовах війни

У переяславському університеті студенти дискутували із місцевими підприємцями на тему “Бізнес в умовах війни”. Що цікавого та корисного дізнались?

21 вересня в університеті Григорія Сковороди в Переяславі місцеві підприємці Надія Різник, Олександр Петруня та Валентина Леонова поділились своїм досвідом та історіями ведення бізнесу в умовах повномасштабної війни із підростаючим поколінням. З якими викликами, труднощами та успіхами вони зіштовхувались протягом свого тривалого кар’єрного шляху розповість Інформатор.

НАДІЯ РІЗНИК

Надія Різник – власниця кондитерської “Kraft Cake”, викладачка з понад 13-ти річним стажем. Підприємиця розповіла, що розпочинала свою діяльність вдома перебуваючи у декретній відпустці із своєю молодшою донькою Соломією: “Мені випічка завжди подобалась, вдома на святкування завжди готувала щось смачненьке. Коли сидиш в декретній відпустці завжди шукаєш чим себе зайняти, адже вільного часу багато, і хочеться мати додатковий дохід”.

Надія поділилась, що перед кондитерською пробувала себе в різних сферах. Робила з повітряних куль фігурки, виходило непогано, але така робота потребувала виїзду з дому, що було не дуже зручно. Додала, що одне замовлення на солодощі з’явилось випадково, а потім інше, спрацювало “сарафанне радіо”, поширилось серед знайомих, що можна замовити якийсь тортик або смаколики. А фурор відбувся, коли зробила сину на перше вересня букет із пряників, адже кондитерську діяльність розпочинала саме із розпису печива.

До ідеї відкрити власний заклад Надія підходила, ще до повномасштабної війни: “Я завжди кажу своїм студентам, що спершу повинна бути ідея, потрібно нею горіти, і понад усе хотіти втілити її в реальність. А коли ви над цим працюєте, вкладаєте свої сили, енергію, і дуже сильно цього хочете – весь всесвіт сприяє цьому”.

На запитання, чи вплинули на Надію якісь подібні кондитерські, підприємиця відповіла, що це було суто особисте бажання та ідея: “Я нічим не надихалася, ніякими кондитерами, це просто картинка, яка виникла в голові, і з часом промальовувалась кожна деталь. Мені здається, що кожен кондитер мріє про свій власний куточок, територію де будуть відвідувачі, які будуть смакувати, рекомендувати. Ідея кондитерської була вже давно, дуже далеко в голові. Але на той момент я навіть уявити не могла, що це колись стане реальністю.

Також підприємиця розповіла, що відвідувачі часто запитують хто розробляв дизайн закладу. Коли приїздили гості з-за кордону, і були в “Kraft Cake” поцікавились, що власниця напевно багато подорожувала, бо частини інтер’єру схожі на Італію та Іспанію. Але Надія ні на кого не рівнялась, тільки відвідувала курси, щоб навчитися оформлювали солодощі.

Чи є у місті для вас конкуренція?

“Конкуренція звісно є, всі це знають та бачать. Біля місця де ми відкрилися, є ще чотири кав’ярні. Якщо ви виходите на ринок де вже є висока конкуренція, і ви хочете зайняти свій сегмент, то у вас має бути обов’язково особиста фішка. До того ж, місце де буде ваш заклад, має особливе значення, воно має бути людним, впізнаваним, щоб до нього зручно було дістатись. Нашою фішкою є те, що ми не кав’ярня, а кондитерська, також у нас є Bubble Tea, якого немає ніде в Переяславі, ще у нас можна замовити бенто-торт з індивідуальним дизайном, і ми його зробимо за дві години, такого у місті також немає”.

З чого розпочати аби відкрити власний бізнес?

“Розпочати, звісно, потрібно з накопичень. Багатий не той хто багато заробляє, а той, хто витрачає менше ніж заробляє. Якщо у вас є якась ціль, ви маєте відкладати на неї кошти, мабуть, це основне”. Проте на запитання скільки потрібно коштів аби відкрити таку кондитерську, як “Kraft Cake” підприємиця відповіла, що це комерційна таємниця, а сума залежить від багатьох факторів”.

Ви самі розробляєте солодощі?

“Я дуже багато відвідала онлайн і офлайн майстер-класів, звісно звідти була взята деяка інформація, але 85 % моїх рецептів я адаптувала під себе, але є деякі взяті і з інтернету”.

Надія розповіла, і що потрібно для того аби відкрити власне підприємство. Для початку треба подати заявку на відкриття ФОПу. Її можна подати онлайн в додатку “Дія” і заповнити необхідну інформацію. Але перед тим, потрібно визначитись із своїми кведами – класифікатор видів економічної діяльності, який можна подивитися на сайті Держкомстату, і вказати їх у заяві. Потім вам прийде повідомлення, що ви офіційно стали підприємцем і ваш ФОП зареєстровано. Після цього потрібно відвідати податкову і забрати виписку з державного реєстру податківців, яка і буде вашим основним документом, і засвідчуватиме, що ви є підприємець. Наступний крок – відкрити рахунок в банку, це можна зробити як онлайн, так і у фізичному банку. А електронний ключ можете зробити у “Приват24” за дві хвилини.

Також підприємиця поділилася майбутніми планами. Зазначила, що у закладі хочуть розширити асортимент солоних страв, адже у кондитерській їх не багато, а клієнти часто запитують саме про щось “не солодке”.

Надія Різник

ОЛЕКСАНДР ПЕТРУНЯ

Олександр Петруня – співзасновник інтернет-компанії “XataNet” та видання “Інформатор Переяслав”. Підприємець розповів, що компанія існує вже 15 років, забезпечує та надає всі послуги зв’язку, інтернету та відеонагляду на території всього колишнього Переяслав-Хмельницького району та є найбільшим провайдером регіону. З його слів розпочиналося все дуже давно та з кредитів. З партнером працювали у Києві, позвільнялися з роботи, і почали робити бізнес, і з часом виросли у велику впевнену організацію.

Олександр поділився, що з початку повномасштабного вторгнення майже всі соціальні проєкти “звернулися”, бо бюджет, який виділяли на це, зараз направляють на допомогу армії та ЗСУ: “З початком війни, я взагалі не вірив, що все це може відбутися, але коли 24 лютого мене розбудили вранці і повідомили, що все почалося, ми швидко зібрали персонал в офісі і поговорили. Я сказав, що хто хоче евакуюватись всі мають право. Мені потрібно було знати скільки людей залишається, щоб працювати далі. І у нас всі залишились, крім одного чоловіка, який відразу пішов у військкомат добровольцем”.

Підприємець розповів, що 24 лютого всі почали працювати на підкріплення обороноздатності. У 8:00 ранку вже були у міській раді і слухали розпорядження мера. В перші дні було завдання забезпечити бомбосховища, підрозділи та блокпости зв’язком. А перший місяць працювали без вихідних, тому що від зв’язку залежить буквально все. Але матеріали закінчувались, логістика зламалася, тому доводилось їздити з конвоєм в Київ, щоб “не постріляли ніде”, аби забрати інструменти та привезти в Переяслав.

Підприємець додав, що в такій кризовій ситуації потрібно забути про гроші. А згадати, що ти тут не просто для того щоб їх заробляти, а просто робити свою роботу: “Ми зробили у себе в офісі “Зону Незламності”, і всі кому потрібно було завжди могли прийти до нас в “XataNet” і попрацювати або зробити свої справи, так само і під час блекаутів. Ми локальний бізнес, турбуємось за те місто, яке нас виростило та виховало, і дало можливість будувати цей бізнес, тому ми завжди беремо й участь у цікавих “штуках” щоб зробити наше місто трішки кращим”.

Олександр Петруня дав присутнім пораду: “Якщо у вас є якісь ідеї, ніколи довго не думайте, чим більше думаєте – тим менше шансів, що ви це реалізуєте. Якщо ідея прийшла, вже потрібно починати щось робити. На власному прикладі, у мене були бізнес проєкти, які і не здійснилися, бо я довго чекав, і нічого не вийшло”.

Чи буде у Переяславі “Інформатор FM”?

“Таке радіо ми плануємо зробити, для цього ми вже отримали частоти, але це буде пізніше. У Переяславі радіо працює погано, звук не чіткий та не якісний, а хочеться слухати гарну музику. В першу чергу для автомобілістів, тому що не потрібно думати, що слухати. Бо людина так влаштована, що їй краще не обирати. В нашому місті немає такого, тому я дуже хочу зробити радіо. Можливо це і старомодно, але немає у світі країни, де відмовились від радіо”.

Коли засновувався Інформатор, про що була ця історія?

“На той момент мені здавалося, що у Переяславі не було сучасного ЗМІ, і історія про Інформатор, це саме про те, щоб зробити сучасне, “дєрзке” ЗМІ, яке може в принципі творити будь-що, і не хвилюватись, що хтось щось не так скаже. Якщо у “XataNet” ми дуже уважно відносимось до “хейту” і маємо на нього реагувати і нам це не ок, то в Інформаторі навпаки, щоб там не було, це все окей. Цей бізнес зовсім інша історія, інша емоція, це дуже прикольний бізнес, хороший, емоційний, для душі, і той, що може дозволити собі трішки більше”.

Який потенціал розвитку “XataNet”?

“Ми будемо виходити за межі регіону, а в Переяславі будемо покращувати роботу. Зараз в людей інтернет до 500 Мбіт, ще років 5 і цього стане замало, і потреби клієнтів зростуть. З послуг поки все, що ми можемо – ми надаємо”.

Який інший сегмент бізнесу хотіли б спробувати?

“Нам нічого не завадило, ми хотіли – ми відкрили кафе-пекарню “BULKA”, бо хотілося давно, але вийшло лише під час війни. Це також той бізнес, який відкрився під час складного періоду, але показав, що це можна робити при будь-яких обставинах”.

Олександр Петруня

ВАЛЕНТИНА ЛЕОНОВА

Валентина Леонова – підприємиця із Херсонщини, яка під час повномасштабної війни разом із родиною переїхала до Переяслава. У Олешках разом з чоловіком мали власний магазин, який називався “Мигдаль” у якому продавали горіхи, сухофрукти, спеції, приправи та чаї, займалися цим більше 6-ти років. Проте у нашому місті змогли відродити свою справу під новою назвою “Куркума”. Валентина розповіла, що через деякий час, як вони приїхали до Переяслава у родині сталося горе, і щоб вийти з депресії почали займатися тим, чим вміють.

Підприємиця розповіла про перший день війни, який застав їх на рідній Херсонщині: “Перші вибухи ми почули о 05:00 ранку. О 6:00 ранку ми відкрили магазин, а о 8:00 вже зачинили його. Тоді розпочалися бойові дії на Антонівському мосту, і тривали ще протягом трьох днів”.

Валентина поділилась, що далі, в принципі, продовжувати діяльність там можна було, адже приїжджали російські постачальники і говорили, що вони все завезуть і будуть працювати. Проте родина на таке не була згодна. Вони разом з чоловіком згорнули свою діяльність, звезли товар на одну із точок і все розпродали, на цьому їхня діяльність там закінчилась.

Зазначила, що у Переяславі у розвитку бізнесу дуже допомогло, що про “Куркуму” написали у ЗМІ. Далі ж розпочалося “сарафанне радіо”, реклама в інстаграм також непогано працювала. Також порадила, що варто розпочати із соціальних мереж, які зараз активно працюють на користь бізнесу.

Як різняться смаки клієнтів з Херсонщини і Переяслава?

“У Переяславі мало їдять круп, але більше п’ють чаю. Тут люди готові куштувати класні, цікаві чаї. Тобто не потрібно багато розповідати людині чому саме цей чай, чому він смачний і тд. Тут публіка менше вживає базові товари, а більше хоче чогось унікального, а з унікальним працювати легше. Якщо ти сам для себе розумієш, чому він унікальний то на ньому і краще заробляєш. У Київській області рівень життя більший ніж у Херсонській, і в людей купівельна спроможність більша, бо у Херсонській області рівень заробітних плат, набагато нижча”.

Як відновлювали бізнес у Переяславі?

“У нас є певний досвід, ми знаємо від чого відштовхуватись, як краще, від локації до асортименту товару. Модель бізнесу у нас була готова, вона працювала і була дієвою, нам залишалось відновити все це. А відновити, коли ти вже знаєш, що за чим потрібно, це не так важко. Але складно в тому плані, коли ти вдома, то ти знаєш, до кого за чим тобі можна звернутись. У Київській області це ж було важче, бо Херсон місто не таке велике, і там було зручно і швидко діставатись до потрібних локацій, а у Києві поки з одного кінця до іншого доберешся займе багато часу”.

Чи дорого відкривати інтернет-магазин?

“Все залежить від того чи ти сам його хочеш створити, чи за допомогою спеціаліста, а це буде дуже дорого. Тобто тут або твій час, або гроші. Проте варто пам’ятати, що кожна помилка це кошти і досвід”.

Підприємиця поділилась, що вони допомагають і місцевим волонтерам, які виготовляють сухі набори для військових. Привозять крупи швидкого приготування, роблять сухофруктові набори.

Валентина Леонова

Студенти захопливо слухали підприємців

Також могли задати питання, які цікавлять

Зустріч була корисною, цікавою та інформативною

Нагадаємо, що 26 вересня у Переяславі для дітей із “Берізки” провели урок безпеки. Детальніше – тут.

Яна Малишко

Фото: Валентин Шеремет

Підтримайте Інформатор на Patreon та отримуйте значно більше екслюзивного контенту. Оперативно читати наші новини ви зможете, якщо підпишитесь на канали в Telegram або Viber.

Нагору