Переяслав Перейти на сайт

Що буде, якщо міський голова Переяслава достроково припинить свої повноваження

Хто очолить міську раду, якщо голові висловлять недовіру? Чи справді у Переяславі можуть створити військову адміністрацію? Відповідаємо на актуальні запитання.

Сесія міської ради Переяслава 16 листопада була дуже емоційною та мало не стала історичною. Активісти, які вже протягом кількох тижнів вимагали від місцевої влади звітності про фінансову допомогу військовим із міського бюджету та збільшення фінансування ЗСУ замість виділення грошей на благоустрій, закликали депутатів висловити недовіру міському голові Вячеславові Саулку. Самого його не було на засіданні нібито через відрядження до Києва.

Зрештою спільно вирішили провести позачергову сесію 22 листопада, на якій вже за присутності Саулка розглянуть всі питання від громадян. Як саме депутати можуть висловити недовіру міському голові та що може статися після цього, Інформатор запитав у юристки, депутатки міськради, голови постійної депутатської комісії з питань регламенту, депутатської етики, контролю за виконанням рішень ради, співпраці з органами самоорганізації населення, законності та правопорядку, запобігання і протидії корупції, охорони прав і законних інтересів громадян Аліни Римар.

У яких випадках можна достроково припинити повноваження міського голови?

– Якщо проаналізувати діюче законодавство України, то можна побачити, що процедура та наслідки дострокового припинення повноважень міського голови у мирний час та в умовах воєнного стану  відрізняються між собою, що зумовлено різним юридичним механізмом регулювання цього питання. Тому доцільно розглянути його у кількох аспектах, – розповіла Аліна Римар. – У мирний час процес дострокового припинення повноважень міського голови є доволі зрозумілим та відносно простим, і регулюється Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”. Частиною 3 статті 42 цього Закону передбачено, що повноваження міського голови можуть бути припинені у випадках, передбачених ст. 79 Закону, що має наслідком звільнення його з посади.

Окрім основних підстав дострокового припинення повноважень міського голови, таких, як особиста заява, припинення громадянства, набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього, відкликання з посади за народною ініціативою тощо, є додаткові –  порушення ним Конституції або законів України, прав і свобод громадян, незабезпечення здійснення ним наданих йому повноважень. Проте слід акцентувати увагу на тому, що ці обставини мають бути документально зафіксовані (судові рішення, протоколи чи акти, складені уповноваженими на те особами, комісіями і т.д.), в іншому випадку, рішення про дострокове припинення повноважень можна буде успішно оскаржити в суді.

Як саме депутати можуть висловити міському голові недовіру?

Згідно з ч. 8 ст. 6 Регламенту Переяславської міської ради VIII скликання, затвердженого рішенням Переяславської міської ради від 17.11.2020 №07-02-VIII, питання про недовіру міському голові може ініціювати будь-хто з депутатів, внісши відповідний проєкт рішення, який повинен містити чіткі та послідовні мотиви недовіри міському голові. Проєкт розглядається на засіданнях постійних комісій та, власне, на пленарному засіданні сесії міської ради.

За рішенням депутатів шляхом таємного голосування не менш як 2/3 від загального складу ради (у нашому випадку – це не менше 18 депутатів) повноваження міського голови можуть бути достроково припинені і з дня прийняття відповідного рішення міський голова вважається звільненим з посади.

Хто має замінити міського голову?

У такому випадку, відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону “Про місцеве самоврядування в Україні”, з моменту дострокового припинення повноважень міського голови і до моменту початку повноважень міського голови, обраного на позачергових виборах, повноваження міського голови здійснює секретар міської ради (крім випадків дострокового припинення повноважень відповідно до Закону України “Про правовий режим воєнного стану”).

Це положення корелюється з розподілом функціональних обов’язків між міським головою, секретарем міської ради, заступниками міського голови з питань виконавчих органів ради та керуючого справами виконкому в умовах дії правового режиму воєнного стану в Україні, затвердженим рішенням виконавчого комітету Переяславської міської ради від 7.04.2022 № 58-08 (на останньому засіданні виконавчого комітету Переяславської міської ради був затверджений розподіл функціональних обов’язків у новій редакції, але, наскільки мені відомо, змінився лише обсяг повноважень та обов’язків у заступника міського голови-керуючої справами виконавчого комітету Переяславської міської ради).

Не пізніше як на п’ятнадцятий день після звільнення з посади міського голови секретар міської ради звертається до Верховної Ради України з клопотанням щодо призначення позачергових виборів міського голови. Таке клопотання розглядається Верховною Радою України не пізніше ніж у 90-денний строк з дня дострокового припинення повноважень міського голови.

Проте відповідно до ст. 19 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” в умовах воєнного стану забороняється проведення виборів органів місцевого самоврядування, що здається цілком логічним, адже війна вносить свої корективи не лише в наше повсякденне життя, а й в питання, що стосуються місцевого самоврядування.

Що ж змінює воєнний стан?

Відповідно до ст. 4 Закону України “Про правовий режим воєнного стану”, військові адміністрації утворюються Президентом України за поданням обласної військової адміністрації в межах територій територіальних громад, у яких міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження. Очолює військову адміністрацію начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або обласної військової адміністрації. Військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення або скасування.

Згідно зі ст. 10 цього Закону, у разі утворення військової адміністрації Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що начальник військової адміністрації, крім повноважень, віднесених до його компетенції, здійснює повноваження міської ради, її виконавчого комітету, міського голови. Хоча і без цього рішення Верховної Ради України, ст. 15 згаданого Закону наділяє військові адміністрації доволі широким обсягом повноважень, зокрема в бюджетній сфері.

Отже, відповідно до Закону України “Про правовий режим воєнного стану”, у разі якщо міський голова не здійснює покладені на нього повноваження, у територіальній громаді може бути утворена військова адміністрація.

Чи було щось подібне в інших громадах?

Практика дострокового припинення повноважень міських (селищних) голів в умовах воєнного стану (так – вона є) в інших громадах України складається доволі неоднозначно. Ось лише кілька прикладів:

Як бачимо, ситуація неоднозначна: єдиного сценарію подальшого розвитку подій при достроковому припиненні повноважень міського голови в умовах воєнного стану немає. Обов’язки може виконувати секретар міської ради, а може бути утворена військова адміністрація, на яку впливати буде важко або й взагалі неможливо. Тож, враховуючи все наведене, головне питання тепер: чи готова Переяславська громада до останнього варіанту? – реюмувала Аліна Римар.

Нагадаємо, що на сесії 16 листопада розглядали також резонансне питання про звільнення Гайшинського старости Олександра Якуби. Більше про це – за посиланням.

Підтримайте Інформатор на Patreon та отримуйте значно більше екслюзивного контенту. Оперативно читати наші новини ви зможете, якщо підпишитесь на канали в Telegram або Viber.