ЖИТТЯ

Інтернет без світла та робота без вихідних: як працює зараз компанія XataNet в Переяславі

Компанія XataNet працює понаднормово в умовах відключення електроенергії. Що саме роблять та що планують у випадку блекауту?

В Україні із 10 жовтня дотепер тривають планові та аварійні відключення електроенергії через обстріли росією нашої критичної інфраструктури. Відтак багато людей залишаються без світла, інтернету та зв’язку, а це вкрай важлива складова життя. Компанія XataNet робить все можливе, щоб жителі Переяслава та навколишніх сіл залишались на зв’язку. Співзасновник компанії Олександр Петруня розповів Інформатору про роботу провайдера в умовах відключення електроенергії.

– Як працює ваша компанія, коли вимикають світло? Який алгоритм дій працівників? 

– Перше, що ми робимо після відключення світла, – прослідковуємо за допомогою системи моніторингу, що відбувається на критичних вузлах, де стоїть наше обладнання. Від цих критичних вузлів залежить велика кількість наших абонентів. Ми перевіряємо всі параметри, а один із них – це електроживлення. Таким чином ми бачимо кожного разу, коли електроживлення пропадає і на якій саме точці. Після цього працівники технічної підтримки повідомляють монтажникам, на який об’єкт їхати.

Кожен з критичних вузлів забезпечений системою безперервного живлення, а протриматись він може близько 14 годин. Але з таким графіком відключень, як в Переяславі, постає проблема – акумулятори критичних вузлів розряджаються, їх потрібно обов’язково заряджати. Тому на ці точки відправляємо монтажника з генератором, щоб підтримувати безперебійну роботу вузлів та постачання інтернету нашим абонентам.

– Чи працює ваш інтернет у клієнтів, коли немає світла?

– Ми надаємо послуги інтернету в приватному секторі міста, селах та високоповерхових будинках. У приватному секторі все простіше. Для того, щоб ці абоненти могли користуватись інтернетом, потрібно забезпечити свій роутер та оптичний перетворювач безперебійним живленням. Для цього люди купують собі генератори або безперебійники і таким чином мають доступ до інтернету, навіть коли немає електроенергії.

У кожному багатоквартирному будинку також є вузол зв’язку, який можна забезпечити акумулятором. Частина таких будинків у Переяславі вже забезпечена акумуляторами, тож там люди можуть постійно користуватись інтернетом, не забуваючи забезпечити живленням свої роутери. Про решту будинків також потурбуємось – вже проводимо модернізацію, але слід розуміти, що оперативно це зробити зараз дуже складно. В країні просто немає достатньої кількості акумуляторів.

Ми ставимо генератори та джерела безперебійного живлення на критичні вузли, які можуть 10-14 годин автономно підтримувати це обладнання, щоб у людей був інтернет. У приватних секторах в нас є інтернет-мережі, які сходяться в ці критичні вузли і таким чином люди отримують зв’язок.

– Чи змінився у компанії графік роботи? Чи з’явились нові завдання, потреби?

– Графік роботи змінився у всієї компанії, а у працівників немає вихідних. Працівники чергувались змінами, поки не виникли проблеми зі світлом. До прикладу, станом на 15 листопада о 13:44 відключили 5 сіл Переяславщини та мікрорайон Трубайлівка в місті. Таким чином у звичайний день на роботу виходили два чергові монтажники, а зараз щодня працюють всі. Світло можуть відключати коли завгодно, тож і вночі працюємо.

Головне завдання на сьогодні – це підтримувати зв’язок на тій мережі, яка вже існує. Наразі компанія призупинила розвиток забудови нових територій. До нашої мережі підключені багато клієнтів критичної інфраструктури, тому наша мета зробити так, щоб вони отримували зв’язок постійно.

– Чи змінилось споживання інтернет-трафіку користувачами, коли почали відключати світло?

– Споживання трафіку, звичайно, зменшилось, адже більшість людей ще не купила собі генератори або акумулятори. Але якщо дивитись на цю статистику в загальному у розрізі місяця, то особливих змін немає.

– Як часто зараз відключаються або підключаються до ваших послуг?

– Я не можу сказати, що підключення якось дуже зросли, може трішки. Ми стандартно отримуємо 10-15 заявок в день на підключення. По відключенням різких змін також немає, адже зараз всім потрібен інтернет. А ми робимо все можливе, щоб мінімізувати його відсутність під час вимкнення світла.

– Чи допускаєте ви можливість блекауту на тривалий час?

– Через агресію з боку росії я допускаю, що без електроенергії може залишитись Київщина або інший регіон країни на 2-4 дні. І якщо ворог далі буде нищити нашу інфраструктуру, то ми до цього маємо бути готові.

– Як працюватиме компанія (надаватиме зв’язок) під час такої ситуації?

– Ми готуємось до ситуації, якщо 2-4 дні ніде не буде електроенергії. Скоріш за все, після відключення електроенергії через 8-12 годин зникне мобільний зв’язок. Через якийсь час перестануть працювати стаціонарні телефони. Ми, звичайно, будемо підтримувати критичні вузли своєї компанії стільки часу, скільки матимемо на це ресурсів. Генератори можуть працювати не більше 10 годин, потім має бути перерва. Тому в ситуації блекауту зв’язок з часом зникне повністю, але ми цього не допустимо. Для тих людей, у яких вдома немає генератора чи ДБЖ (джерело безперебійного живлення), компанія XataNet зробить у місті декілька Wi-Fi-точок, які ми будемо підтримувати та надавати інтернет переяславцям. У села громади ймовірно виїжджатимуть наші бригади з терміналами Starlink за потреби. Тому не варто панікувати.

Компанія XataNet в умовах відключення електроенергії працює кожного дня

Працівники компанії XataNet виконують свою роботу наразі без вихідних

Олександр Петруня, співзасновник компанії XataNet

Олександр Петруня розповів, які функції виконують робітники першочергово після відключення світла

Олександр Петруня вважає, що на Київщині або в інших регіонах країни можливий блекаут

Працівники компанії після відключення світла прослідковують за допомогою системи моніторингу, що відбувається на критичних вузлах, де стоїть обладнання

Критичні вузли компанії підтримують генераторами

Інтернет у абонентів компанії може працювати і без світла

Щоб мати інтернет в приватних секторах, люди використовують генератори

Працівники компанії працюють і вночі, щоб забезпечувати свої критичні вузли та людей інтернетом

У працівників компанії дещо змінився графік роботи

XataNet робить все можливе, щоб жителі Переяслава та навколишніх сіл залишались на зв’язку

Нагадаємо, що у Переяславі поки що не підвищуватимуть тариф на воду для населення. Деталі дізнавайтесь тут.

Оксана Симоненко

Фото: Валентин Шеремет та надані Олександром Петрунею

Партнерський матеріал

Підтримайте Інформатор на Patreon та отримуйте значно більше екслюзивного контенту. Оперативно читати наші новини ви зможете, якщо підпишитесь на канали в Telegram або Viber.

Нагору