Річка Альта в Переяславі славиться своїм історичним значенням, а зараз навколо неї не вщухають скандали. Її шлях та актуальні проблеми пригадав Інформатор.
Альта – річка довжиною 46 кілометрів, яка починається у болотах Любарець та протікає у Бориспільському й Броварському районах Київської області. Тече переважно на південний схід через Поділля і у Переяславі впадає у річку Трубіж, ліву притоку Дніпра. Її зафіксували у літописних джерелах ще з давноруського часу – приблизно у Х-ХІ столітті. На ній відбувалися братовбивство, відбиття штурму половців та “Тарасова ніч”.
Значні зміни на берегах річки Альта в Переяславі в межах вулиць Шкільної та Богдана Хмельницького почались з 2021 року, коли там прибрали рослинність, вирубали дерева. Зараз переяславці обговорюють її занедбаний стан, а екологи фіксують правопорушення. Минуле річки Альта, проведені роботи за останні роки, проєкт набережної та актуальні проблеми дослідив Інформатор.
У XVI-XVII СТОЛІТТЯХ РУСЛО АЛЬТи БУЛО ОБОРОННОЮ ФОРТИФІКАЦІЄЮ ДЛЯ ПЕРЕЯСЛАВА
Перша згадка Альти у літописах сягає 1015 року, зокрема під назвою Льта, Льтиця, Ільтиця. Однак є дві версії походження назви річки. За першою – від германської мовної основи “alte”, що означає “стара”. У другому випадку спираються на давньоєвропейські слова “el”, “al”, які перекладаються як “текти”. Про історичне минуле річки Альта Інформатору розповіла переяславська історикиня, етнографиня, краєзнавиця та музеєзнавиця Людмила Набок.
За її словами, у давньоруський час, у 1015 році, Святополк Окаянний вбив свого брата Бориса Володимировича, щоб усунути його з княжого престолу. Згідно з літописними джерелами, вбивство сталось на річці Льта, але точної локалізації немає. Вдруге назва згадується, коли у 1068 році тут три брати Ярославичі відбивали штурм половців, трішки північніше від Переяслава. На той час Льта була таким собі кордоном або водним рубежем.
– Альта собі текла, у її верхів’ях живилася болотами. Вона схожа на Караньку чи Трубіж. Була повноводнішою, можливо, тому що була швидша течія та болота, які давали вологу. Й зараз трохи є, хоча на шляху від Любарець уже річку важко простежити, – сказала Людмила Набок.
У XVI-XVII століттях русла Альти і Трубежа використовували у оборонній фортифікації для Переяслава. Для цього попід валом, тобто сучасними вулицями Велика Підвальна та Мала Підвальна, штучно з’єднали ці дві річки. Біля сучасних вулиць Борисоглібська і Літописна насипали греблю, так утворили навколо міста озеро, що захищало від південних нападників. На той час там, де зараз Альтицьке кладовище, теж було затоплено. Звідти і пішла думка, що річка повноводна, однак це лише через штучну фортифікацію. Після першого поділу Речі Посполитої у 1772 році Переяслав опинився від контролем Московії, тому не було потреби утримувати оборону. Фортецю закрили, русло ввели у свої береги – залишилась лише болотиста місцевість.
На річці Альта під Переяславом в ніч на 25 травня 1630 року селянсько-козацьке військо під проводом гетьмана Тараса Федоровича (у народі Тарас Трясило) перемогло польську шляхту коронного гетьмана Станіслава Конецпольского. Цю історичну подію описав Тарас Шевченко у поемі “Тарасова ніч”. Більше битв на берегах цієї річки у літописах не згадується.
Червоною гадюкою
Несе Альта вісти,
Щоб летіли крюки з поля
Ляшків-панків їсти.
Налетіли чорні крюки
Вельможних будити;
Зібралося козачество
Богу помолитись.
Закрякали чорні крюки,
Виймаючи очі;
Заспівали козаченьки
Пісню тії ночі, –
Тії ночі кривавої,
Що славною стала
Тарасові, козачеству,
Ляхів що приспала.
Міст через Альту, що на теперішній вулиці Богдана Хмельницького, побудований ще з давньоруського часу, його лише поновлювали. Він об’єднував місто та передмістя. Є фото 1907 року, на якому видно, що річка була “гусям по коліно”. У серпні-вересні 1914 року у газеті “Рада” писали, що Альта зовсім заболочена та зміліла, закликали щось робити або чистити. Згодом почалась Перша світова війна, потім різні революційні події – всім було не до того.
ВПЕРШЕ РЯТУВАТИ АЛЬТУ ПОЧАЛИ У 1990-Х
– Вона текла, бо були болота. Потім їх почали осушувати, щоб добувати торф. Дуже швидкими темпами у 1950-х роках все геть занепало. Тоді створили Централізовану меліоративну службу в Україні, Міністерство меліорації. Ми позбулися малярійних комарів, але пасовищ більше не стало. Трава сохла, висушені торфяники горіли, – розповіла Людмила Набок.
Роботи з поглиблення та чищення Альти почали проводити у 1986 році. Почали від дамби, що у Борисівці, потім – навпроти центрального стадіону. Почистили також підводні джерела, але, оскільки вода стояча, штучно перекачується, то вони швидко замулюються. До вулиці Шкільної та мікрорайону Спаська Левада дістались лише у 1989 році. Набережну чистили ще пізніше.
На початку 1990-х років прийняли рішення рятувати Альту. Для цього біля магазину “Підсінний” зробили свердловину, щоб добувати артезіанську воду. Однак вона сягала лише 40 метрів у глибину та не брала воду з юрського горизонту. Встановлені насоси попрацювали пів року і замулювались через малу глибину. У той час у газетах писали, що коли річку підкачували, то вона не цвіла.
Від головного мосту на вулиці Богдана Хмельницького попід вулицею Ковальською до Трубежа не чистили, бо ще у 1950-1960-х роках там на лівому березі поклали високовольтну електролінію і каналізаційну трубу. На правому березі й досі є люк каналізації. Тож і зараз, за словами історикині, там небезпечно щось чіпати, можна лише прибирати сміття.
2021 РІК: НА БЕРЕГАХ РІЧКИ АЛЬТА ПОЗБУЛИСЯ ХАЩІВ, А У МІСЬКРАДІ ВПЕРШЕ ЗАГОВОРИЛИ ПРО ПРОЄКТ НАБЕРЕЖНОЇ
Протягом багатьох років вода у річці Альта у межах Переяслава замулювалась та цвіла, а береги вкрилися хащами. Міський голова Переяслава Вячеслав Саулко із початку своєї каденції у 2020 році говорив про те, що Альту необхідно рятувати. “Альта має стати перлиною Переяслава”, – неодноразово повторював він.
Під час першого засідання виконкому 20 січня 2021-го прийняли рішення, за яким повинні були видалити зелені насадження з лівого та правого боку прибережної зони річки Альта в межах вулиць Шкільної та Богдана Хмельницького.
27 січня 2021 року працівники Переяславського ВУКГ зайнялися чисткою від моста на Шкільній до моста на вулиці Богдана Хмельницького: збирали сміття та розчищали чагарники. Як сказала тоді одна із працівниць, це був не плановий виїзд, виїхали туди, де “найнагальніше потрібно”.
Вже за кілька місяців, у квітні, на прибережних територіях Альти продовжили активно позбуватися чагарників, але разом із ними й дерев. Згідно з актом обстеження зелених насаджень, на берегах Альти мали випиляти один 63-річний клен, одну 41-річну березу та 68 верб, яким по 71 року. У соцмережах велися дискусії: хтось радів, що нарешті приберуть хащі, а когось обурило знищення дерев.
Під одним із постів таких обговорень Вячеслав Саулко у коментарі пояснив, якою, на його думку, має бути набережна Альти. Заявив, що планують видалити всі аварійні дерева, розчистити берег, поглибити та очистити дно, встановити шлюзи, щоб підняти рівень води. Також на берегах з двох сторін планували прокласти пішохідні доріжки, поставити паркові світильники, замість видалених дерев висадити нові, а також вирівняти рельєф землі та посіяти молоду траву.
Також у березні того ж року почали вичищати так званий “інтернатівський” сад, що ріс поблизу ліцею-інтернату “Патріот” та стадіону ім. В. Лобановського за деякими даними вже понад сто років. Згідно із затвердженим раніше ордером, повинні були видалити 229 осокорів, 10 абрикосів, 172 яблуні та 38 груш. На місці саду Вячеслав Саулко планував будівництво великого сучасного спорткомплексу:
– Моя мрія – збудувати в Переяславі сучасний спортивний комплекс для змагань рівня олімпійських, міжнародних. Київ зараз “задихається” від цього всього, проводити масштабні змагання уже просто немає де. Не сьогодні, так завтра (а я вже написав листи в “Укравтодор”, голові Верховної Ради та в Офіс Президента про необхідність зробити дворядну дорогу від Переяслава до Борисполя) ми фактично будемо приєднані до Борисполя, а там вже й Київ. З аеропорту “Бориспіль” до Переяслава буде легше дістатися, ніж до Києва: тобто будь-які змагання буде краще проводити тут.
Саулко говорив, що зробити це може Європейський інвестиційний банк розвитку. Але, зрозуміло, для цього потрібно було розробити відповідну проєктно-кошторисну документацію. Для проєктування детального плану цього стадіону, за його словами, необхідно не менше трьох мільйонів гривень. Вартість самого об’єкта могла сягати ста мільйонів гривень.
“Зараз проблема – знайти ці кошти. З’явися в нас зараз три з половиною мільйона гривень – народ почне вимагати робити дороги, засипати вулички, але ніхто не хоче вкладатися в майбутнє. Тим паче, таких коштів у нас немає. Я не втрачаю надії, у нас є повна домовленість з депутатами облради, що якимось чином ми будемо це все включати, але це буде наступного року. Якщо щось не вдасться, ця територія має прекрасний рельєфний дизайн, де можна посіяти будь-яку траву і завжди можна пустити косарку і покосити, щоб там було чисто й не було тих чагарників. Якщо там пару разів покосити, травичка навесні зійде й, на мою думку, там з’явиться великий красивий луг”, – пояснював у вересні 2021-го міський голова.
У відповіді на інформаційний запит Інформатора восени 2024 року міська рада повідомила, що згідно з містобудівною документацією “Детальний план території частини міста Переяслав, розташованої в межах вул. Спортивна, Шкільна та річки Альта”, планується будівництво багатофункціонального спортивного комплексу.
Повернімося, власне, до річки. У червні 2021 року на сесії міської ради Вячеслав Саулко сказав, що тоді найбільша глибина Альти була біля вулиці Шкільної й сягала щонайбільше одного метра. Біля моста на вулиці Богдана Хмельницького й того менше – 15-50 сантиметрів. Тож на тому засіданні обговорювали питання щодо дозволу київському підприємству ТОВ “Кардікс Ван” видобувати пісок біля Дніпра. Натомість воно, мовляв, мало очистити річку Альта.
“Треба поглибити дно щонайменше до 3-4 метрів. І саме з цим підприємством ми домовилися, вони готові пускати сюди техніку. А ми йдемо їм на поступки (бо не хотіли впускати немісцевих до Дніпра) й дозволяємо видобувати пісок”, – говорив Саулко.
Цього року у відповіді на інформаційний запит міська рада зазначила, що, починаючи з 2021 року, роботи проводились власними силами ВУКГ та стосувались лише благоустрою берегів. Про ТОВ “Кардікс Ван” не йшлося.
Наприкінці червня 2021-го Інформатор запитував у начальника управління архітектури та містобудування Переяславської міської ради Петра Пурденка про зовнішній вигляд набережної, на що отримав таку відповідь:
– Ми почали розчищати Альту, бо якби далі відтягували, то вона б перетворилася у велике болото. Поки що розчистили береги, тепер потрібно зробити відповідний проєкт на благоустрій території, який передбачає пішохідну та, можливо, велосипедну доріжки, лавки, ліхтарі, урни та рекреаційні зони (для встановлення катамаранів чи чогось подібного).
У липневому інтерв’ю того ж року на YouTube-каналі “ProSlav” Вячеслав Саулко також розповідав про майбутнє Альти:
– Коли ми очищували береги річки, то, звичайно ж, нарили багато вологої землі. Так вийшло, що в останні тижні було багато дощів, тому ми не можемо туди пустити техніку, щоб продовжити роботи. Думаю, через два тижні розпочнеться другий етап (не останній), щоб ми могли повністю розчистити берег, розширити. Більше того, вже в кінці місяця підприємство, яке хоче видобувати пісок в Дніпрі, має поглибити дно. А вже після цього ми перейдемо безпосередньо до проєктування з урахуванням думки жителів. Основні роботи щодо набережної ми плануємо закінчити до осені, а вже навесні розглядатимемо проєктну документацію.
2022 РІК: ПОВНОМАСШТАБНе ВТОРГНЕННЯ ПЕРЕКРЕСЛИло ВСІ ПЛАНИ
Основні роботи до осені так і не завершили. А коли вже йшло до весни з безліччю планів, зокрема і щодо Альти, 24 лютого 2022 року почалося повномасштабне вторгнення росії на територію України. Було зовсім не до Альти, тож до літа про неї зовсім мовчали.
У липні на сесії міськради депутатка Аліна Римар від імені виборців поцікавилася подальшою долею облаштування набережної річки. Вячеслав Саулко пояснив, що роботи затягнулись, оскільки попереднього року були обмеження фінансування через COVID і не було відповідного проєкту. Тому, мовляв, виконували роботи лише з благоустрою, які не потребували проєктно-кошторисної документації.
“Проєкт коштував близько 300 тисяч гривень, але грошей у нас не було. Таким чином ми затягнули до осені й на цьому зупинилися. Мали продовжити вже навесні. Так сталося, що розпочалася війна – знову коштів немає. Я пішов на прямі переговори із проєктантами і пообіцяв, що хоча б допорогову суму до 50 тисяч ми зможемо виплатити. Вони пішли на це, розробили проєкт. Як виявилося, що навіть 50 тисяч ми не маємо. Не хочу займатися піаром, але скажу: заплатив власними коштами”, – сказав Саулко.
Ми запитали у міській раді, чи справді існує проєктно-кошторисна документація на роботи на набережній. На це отримали таку відповідь: “Проєктно-кошторисна документація на проведення робіт на набережній річки Альта в межах вулиці Шкільна та вулиці Богдана Хмельницького в місті Переяславі за кошти бюджету Переяславської міської територіальної громади не розроблялась”. Знову ж таки наголосили, що раніше проводили роботи винятково з благоустрою території.
2023 РІК: ВУКГ ВИТРАТИЛО НА ПОСЛУГИ З ПРОКАТУ ТЕХНІКИ МАЙЖЕ 3 МІЛЬЙОНИ ГРИВЕНЬ
У березні 2023-го Вячеслав Саулко у онлайн-форматі звітувався перед громадою про виконану роботу за 2022 рік. Зокрема, розповів, що набережну Альти продовжать облагороджувати. Через війну не було змоги передбачати капітальні видатки на проведення робіт. Сказав, що вдалося лише розробити проєкт, знову ж таки наголосив, що не за рахунок місцевого бюджету, а за власний. Так, це саме той проєкт, якого ніхто не бачив і, за даними міської ради, його в принципі, виходить, не існує. Бо якби він був, то його б на наше прохання надіслали для ознайомлення та оприлюднення.
– Цього року ми плануємо великий обсяг робіт з очищення берега, плануємо прокласти бруківку, зробити насадження і таке інше. Те, що я обіцяв і розпочав, доведу до кінця, – сказав тоді Саулко.
На набережній почала працювати великогабаритна техніка. Протягом 2023 року Переяславське ВУКГ замовляло послуги з її прокату на загальну суму 2 мільйони 719 тисяч 536 гривень 36 копійок. У травні уклали договір із ТОВ “Автобудтрек” на суму 499 тисяч 378 гривень 90 копійок на оренду вантажного спеціалізованого сідлового тягача Scania, бульдозера Caterpillar, гусеничних екскаваторів ЈСВ, вібраційного котка Bomag, фронтального навантажувача Komatsu та вантажного самоскида Sinotruk. Через місяць уклали угоду на 1 мільйон 292 тисячі 117 гривень 64 копійки із ТОВ “Тірел Індастріс”, за яким отримали в оренду практично таку ж техніку, хіба що замість вібраційного котка був екскаватор Hidromek. У середині липня ВУКГ знову замовило такі ж послуги з прокату техніки у ТОВ “Тірел Індастріс” (цього разу без екскаватора ЈСВ) на 928 тисяч 039 гривень 82 копійки.
У міській раді зазначили, що орендували цю техніку для робіт у межах громади, зокрема біля берегів річки Альта. Проте ми знайшли ще 4 тендери на оренду техніки на суму 1 мільйон 319 тисяч 459 гривень 85 копійок. У міськраді запевнили, що вони не стосуються робіт на Альті.
2024 РІК: СКАНДАЛИ через “ставок №1” ТА БЕТОНні ПЛИТи
Новий рік – нові проблеми та обговорення навколо Альти. Однак тепер згадки про річку стосуються скандалів із кількох причин – водний паспорт, через який її ледь не назвали ставком, та бетонні плити, встановлення яких у русло досить довго залишалось нерозкритою темою.
19 серпня 2024 року біля мосту на Альті зібралися кілька місцевих активістів. Вони збирали серед населення підписи “за збереження річки”. Потім хотіли відправити їх народній депутатці Анні Скороход.
– Ми збираємо підписи на підтримку річки Альта, щоби вона не стала “ставком №1”, – сказала голова ГО “Громадська рада Переяслава” Галина Дудар. – 15 серпня тут закинули плити, перекривають русло. Он накосили очерету, закидають землею – штучно роблять ставок. Будемо відправляти підписи у відповідні органи, нехай припиняють цей безпрєдєл нашого Саулка. Тому що не може історична річка перетворитися на ставок.
Дудар припустила, навіщо “річку намагаються перетворити на ставок”: “Це для того, щоб він (Саулко) міг тут облаштувати свій приватний спортивний комплекс… Словом, прихапати 3 гектари землі. У нього через річку Альта є кримінальна справа, тут мільйонів дуже багато закладено. Щоб виправдати ці вбехані мільйони, треба було оформити документи на ставок №1, щоб мати право будувати, що вони захочуть”.
Вперше говорити про річку Альта між вулицями Богдана Хмельницького та Шкільна як “ставок №1” почали у листопаді 2023-го на засіданні виконкому міськради Переяслава. Тоді міська рада хотіла виготовити паспорт водного об’єкта “ставок №1” між вулицями Богдана Хмельницького та Шкільна площею 2,99 га. Закладали на це 99 тисяч 600 гривень.
Петро Пурденко пояснив, що в межах вказаних вулиць утворилась замкнута водойма площею 2,99 га. За паспортом, який затверджується Міністерством водного господарства, такі об’єкти можуть позначати як ставки. За його словами, виготовлення такого паспорта дозволить оформити земельну ділянку на Переяславське ВУКГ, яке мало би повне право проводити там будь-які роботи. Додав, що зараз не можуть нічого там робити, оскільки “постійно приїжджають екологи і забороняють проводити роботи”.
Тоді це питання не дійшло навіть до сесії. Та все ж рішення схвалили у липні 2024-го, коли у формулюванні прибрали “ставок №1”. Тепер надали дозвіл та виділили 50 тисяч гривень на розробку паспорта просто водного об’єкта в межах вулиць Богдана Хмельницького та Шкільної. Начальник відділу капітального будівництва та ЖКГ міськради Олександр Вітківський тоді аргументував цю необхідність тим, що Державна екологічна інспекція столичного округу виявила низку порушень у Переяславській громаді, серед яких ті, що стосуються водних об’єктів. Тому розробка паспорта водного об’єкта, мовляв, мала би покращити ситуацію.
У жовтні цього року у міській раді повідомили, що на початку осені Переяславське ВУКГ уклало договір з Інститутом водних проблем і меліорації НААН, відповідно до якого паспорт водного об’єкта мають розробити за жовтень-грудень 2024 року. Також коротко й узагальнено пояснили, навіщо він потрібен: “Розробка паспорта водного об’єкта спрямована для забезпечення сталого використання (включаючи кількісне та якісне відновлення) усіх ресурсів, пов’язаних з існуванням водойми, надійності функціонування споруд і для підвищення ефективності їх використання”.
Окрім “ставка”, активістів та інших переяславців хвилювало, для чого 15 серпня під міст в Альту поклали бетонні плити. Із камер спостереження інтернет-компанії ХатаNet було видно, що їх клали близько 6:00. У цьому брав участь безпосередньо Вячеслав Саулко. Невеличкий потічок, який раніше все ж був під мостом, перекрили.
На сесії міської ради 22 серпня Саулко спробував пояснити причину:
– Проблема в тому, що неможливо підступитися із жодного боку до того місця. Тож для того, щоб там хоч якесь можна було зробити русло, щоб вода могла протікати, а не залишатися там у вигляді великої калюжі… Тобто поставлено плити, між плитами планується очікувати, там зараз залишилося місце для проходження води на близько один метр. За рекомендацією екологів, коли ми там вже наведемо порядок, коли приведемо у порядок береги, поставити там, можливо, шлюз, щоб підняти рівень річки і там не міг рости цей очерет. Для того, щоб у подальшому можна було ці роботи виконувати й не порушити опори під мостом, які й так аварійні, робиться все можливе, аби там навести порядок. Ніякої шкоди там не зроблено. Наші працівники розкопали, очистили, щоб вода могла вільно протікати.
Того ж дня він опублікував пост у Facebook, де написав таке: “Та конструкція, що знаходиться під мостом, є тимчасовою для підняття рівня та утворення додаткового русла. Це потрібно зробити, щоб уся мікрофлора могла нормально функціонувати, а відповідні служби могли у подальшому проводити роботи з покращення становища Альти”.
Для того, щоби дізнатись конкретні причини встановлення плит, Інформатор у інформаційному запиті попросив міську раду описати алгоритм подальших дій з ними. Відповідь була такою: “Бетонні плити під мостом, поруч із ТЦ “Магніт” складовані тимчасово, для того щоб у подальшому, після розробки паспорту водойми, використати їх для здійснення заходів із берегоукріплення”.
Згодом нам довелось готувати ще один запит із аналогічним запитанням через надто узагальнену та не зрозумілу попередню відповідь. “Бетонні блоки під мостом біля ТЦ “Магніт” розміщені не з метою розчищення русла річки, а в рамках розробки паспорту водойми. В найближчий час вищевказані блоки будуть прибрані”, – йшлося у відповіді. То навіщо ж були ті блоки?
Із 18 вересня до 12 листопада у Переяславі працювала Державна екологічна інспекція. До екологів надійшло звернення щодо перекриття русла річки Альта бетонними плитами. Інспектори з’ясували, що ті плити шкодять річці – порушують нормальний гідрологічний режим водного об’єкта. Склали акт та надіслали лист з вимогою до Переяславської міської ради щодо прийняття відповідних рішень до 25 березня 2025 року.
7 грудня зранку комунальники прибрали основну частину бетонних плит. Залишилось ще кілька, які, ймовірно, важко витягнути з мулу. У міській раді лише сказали, що плити вже “виконали свою роль”. Однак, по суті, в Альті нічого не змінилося.
Екологи ВСТАНОВИЛи ПРАВОПОРУШЕНня щодо РІЧКИ АЛЬТА
Як повідомили у міській раді, починаючи з 2021 року на берегах річки Альта в межах вулиць Шкільної та Богдана Хмельницького проводили видалення аварійних дерев, суцільних чагарників, густоростучих відростків дерев, роботи з прикореневого скошування шкідливих алерготворних полиноцвітних рослин та амброзії до початку її цвітіння. Також проводились роботи з прополювання (виривання з корінням), знищення рослин за допомогою перекопування, очищення берегів від сміття вручну, переорювання верхнього шару грунту для знищення кореневої системи амброзії та інших алерготворних рослин. Чи була для цього всього необхідна техніка, на оренду якої витратили мільйони з міського бюджету, – відкрите питання.
Містом поширювались чутки про незаконність проведених робіт, бо, мовляв, захисна смуга у малих річках становить 25 метрів. У цих межах без дозволу екологів не можна проводити будь-які капітальні роботи. Хоча у міськраді Переяслава постійно наголошують, що весь цей час займалися на набережній лише благоустроєм. На наш запит щодо кримінальних проваджень у міськраді відповіли так: “Інформація про відкриття кримінальних проваджень щодо посадовців Переяславської міської ради через ймовірну незаконність робіт у прибережній захисній смузі річки Альта відсутня”.
За результатами перевірки Державної екологічної інспекції на берегах річки Альта у межах вулиць Шкільної та Богдана Хмельницького встановили такі правопорушення:
- відсутність заходів, спрямованих на забезпечення сприятливого режиму водних об’єктів, попередження їх забруднення, засмічення, вичерпання, а також знищення навколоводних рослин і тварин;
- відсутня розробка документації із землеустрою щодо організації та встановлення меж водоохоронних зон і прибережних захисних смуг з визначенням режимів використання та охорони цих територій навколо річки Альта в межах Переяславської громади.
“ЖАХ та КАТАСТРОФА”: ПЕРЕЯСЛАВЦІ – ПРО СТАН РІЧКИ ТА ЇЇ МАЙБУТНЄ
Готуючи цей матеріал, журналісти Інформатора провели опитування серед переяславців та поцікавилися, як їм нинішній стан Альти та якою вони бачать її у майбутньому. Загалом чули такі слова: “жах”, “катастрофа” та “страшно”. Казали, що річку потрібно розчистити, “щоб дивитися у воду – і дно бачити”.
Одна жінка вказала на проблему сміття – жодного спеціального баку на території всієї набережної: “Я йду і в мене душа болить. Хоч би десь поставили смітники, тільки скидують сміття. Служби повинні поставити баки. Я гуляю попід річкою, беру пакет, збираю і викидаю”.
У майбутньому всі хочуть, аби було красиво. Літня жінка з усмішкою пригадала обіцяне міським головою: “Хочу, щоб була очищена. Казали, що зроблять такі доріжки по берегу, щоб красиво було”.
У відповіді на інформаційний запит міська рада так описала майбутнє набережної Альти: “З метою приведення території берегу річки Альта в належний естетичний стан, в майбутньому передбачено вжиття заходів по благоустрою даної території”.
Зазначимо, що під час підготовки цієї публікації нам було складно отримати необхідні відповіді від Переяславської міської ради. Окремий матеріал про це читайте тут.
Дарія Сухотенко
Підтримайте Інформатор на Patreon та отримуйте значно більше ексклюзивного контенту. Оперативно читати наші новини ви зможете, якщо підпишитесь на канали в Telegram або Viber.